Abstract
ניטור מטה-קוגנטיבי מבטא שיפוט סובייקטיבי של הלומד לגבי רמת ההישגים שלו תוך כדי ועם סיום הלמידה. מחקרים מצאו קשר הדוק בין דיוק הניטור לאיכות ויסות הלמידה ולהישגים במבחן ידע. במחקרים שהשוו ויסות למידה ממסך מחשב לקריאת אותו חומר מנייר, נמצא שבאופן כללי, ההישגים ממסך ירודים והערכת ההצלחה מופרזת יותר יחסית לנייר. גורם נוסף שנמצא כמשפיע הוא ההעדפה של הלומד לקריאה מנייר או ממסך: נמצא שאנשים מעריכים את ידיעותיהם באופן מדויק יותר כאשר הם לומדים מהמדיה המועדפת עליהם. במחקר זה נבדק בעזרת שתי שיטות שונות האם ניתן לשפר את ההישגים ואת דיוק הניטור של סטודנטים בטכניון בקריאה ממסך ולהביאם לרמה של קריאה מנייר. השיטה הראשונה היא התנסות חוזרת במשימת לימוד טקסט והשיטה השנייה היא כתיבת מילות מפתח לאחר חלוף זמן מה מתום הלמידה. נמצא שלאחר התנסות עם למידת שישה טקסטים, נחיתות הלמידה ממסך נעלמה בקרב נבדקים שמעדיפים קריאה ממסך, אך לא אצל אלה המעדיפים ללמוד מנייר. כתיבת מילות מפתח, לעומת זאת, ביטלה את ההבדל בין המדיות כבר בהתנסות הראשונה, אך גם כאן נמצא יתרון ללמידה במדיה המועדפת. מחקר זה מדגיש את חשיבות העדפת הלומד ומתווה דרך להתגברות על הנחיתות של קריאה ממסך. (מתוך המאמר).
Original language | Hebrew |
---|---|
Title of host publication | האדם הלומד בעידן הטכנולוגי: כנס צ'ייס למחקרי טכנולוגיות למידה (קובץ) |
Pages | 100-106 |
Number of pages | 7 |
State | Published - 2013 |
IHP Publications
- ihp
- Academic achievement
- Learning
- Reading
- Video display terminals
- הישגים בלימודים
- למידה
- מטה-קוגניציה
- צגים
- קריאה